lördag 30 januari 2010

Världen är ur led..?

Det är skrämmande många runt omkring mig som mår, eller har mått, dåligt. Skrämmande många av dessa personer är kvinnor i min egen ålder.
Vi är aldrig nöjda med vår egen prestation. Andra får göra fel, men inte vi. Vi har överseende med andra, men inte med oss själva. Vi ska vara top notch på jobbet, har ett späckat och roligt uteliv (för de flesta av oss är singlar), vi ska vara snygga, vi ska träna, banta, vara tillmötesgående mot killar vi träffar, inte bli jobbiga och efterhängsna..
Vill vi nån gång hellre sitta hemma och äta popcorn framför Let's Dance en fredagskväll, då kommer ångesten. Vad tråkig jag är. Inte undra på att jag aldrig träffar nån. Inte undra på att jag inte är uppskattad på jobbet. Jag är ju så tråkig, tjock, oattraktiv, trååååkig...

Visst, jag hårddrar det. Så här är det inte jämt, för alla. Men jag tror att vi alla känner igen oss i delar av det. Ibland kanske mer än annars.
Och faktum kvarstår. Så många mår så dåligt. Framförallt i sina jobbsituationer.

Vet inte om det är för att vi är generationen som fått inpräntat i oss att vi har det så bra, ät upp på tallriken, tänk på de fattiga barnen i Afrika. Världen låg för våra fötter, som första generationen någonsin. Mobiltelefoner, internet, lösgodis att plocka själv... Snacka om prestationsångest.
Jag vet bara att jag ägnat två år av terapi åt att inse att jag inte behöver vara superwoman jämt. Jag får vara good enough. Och det har inte riktigt satt sig än.

Men vi är det, tjejer (och ni killar som känner igen er). Vi är good enough. Utan att prestera, prestera, prestera, jobba 60 timmar i veckan eller ha socialt uteliv veckans alla dagar. Vi är bra. Som vi är.
För att vi är de vi är.

10 kommentarer:

Kira sa...

Jättebra inlägg! Jag har också tänkt på det här. Och det är ju klart att vi är bra. Det är bara så svårt att komma ihåg det ibland.

Antoinette sa...

Ja, vi behöver nog påminna både oss själva och varandra.

Anonym sa...

Instämmer med Kira... jättebra inlägg!

Jag har ju alltid varit trygg i mig själv och skitit fullkomligt i vad andra tycker om mig. Och det gör jag fortfarande... Privat!

Men när det gäller jobbet blir jag på något vis en annan person... Där är jag helt plötsligt en osäker tjej som inte känner att hon räcker till och som MÅSTE lära sig att säga ifrån!

Antoinette sa...

Visst är det märkligt?
Varför vill vi så förtvivlat gärna vara DUKTIGA???

Maria sa...

Jag vill absolut inte sälla mig til de duktiga flickorna, men jag inser ju att det finns en sådan även hos mig. Tyvärr!

Antoinette sa...

Ja, vem vill vara en duktig flicka...
Min är inte framme hela tiden längre, men hon finns där och lurar under ytan..

Anders Stina-Stinta sa...

WORD!

Tack för att du påminde mig!

Antoinette sa...

Gjorde jag så gärna! :)

Fröken Juli sa...

Hmm.. känner inte riktigt igen det hos mig själv eller hos mina vänner/väninnor.. fast det kanske är mer ett storstadsproblem? Jag är ju från landet...

Antoinette sa...

Men det är ju bra, Fröken Juli! Skönt!
Visst kan det vara något av ett storstadsproblem.