söndag 17 januari 2010

Smått chockerande nyheter

Idag fikade jag med en bekant från mitt gamla jobb.
Vi är inte jättenära vänner, men har liksom trivts i varandras sällskap, så nu när jag ska sluta gjorde vi slag i saken. Hon kom hit och fikade, jag hade bakat en kladdkaka med digestivekex, som blev galet god.
Men.
Det var inte det jag skulle skriva om nu.
Hon jobbar på den administrativa sidan av jobbet och får se och höra en hel del. Mer än hon vill veta. Det hon berättade gjorde mig chockad. Nog för att jag visste att det är lite snett på företaget, men att det var så.. Jag vill inte skriva för mycket, men vad sägs om att hon blev beordrad att ta fram uppgifter från min Facebook för att se om jag verkligen var sjuk när jag sa att jag var det? Hon var jätteledsen över det, hon nästan grät när hon berättade det. Hon hade sagt nej först, men sedan gjort det ändå. En vecka senare kallades hon till samtal och blev hotad med avsked, bland annat för att hon först nekat till att ta fram uppgifterna.
Nu är jag ganska försiktig när jag skriver på Facebook, samt att jag faktiskt hade svininfluensan, så jag är inte orolig för det. Dessutom har jag ju sagt upp mig. Men jag tycker att det är skrämmande att de använder sådana metoder. Det var ju liksom ingen som frågade mig om jag verkligen var sjuk.
Dessutom har tydligen flera personer, som varit kritiska eller "besvärliga" fått sparken, fast det så fint heter att de valt att sluta. Fasaden är allt...

Jag är så jävla glad att jag inte jobbar där längre!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Va!?!?! Vad e det för j-a metoder!!? Hur kom hon in på din sida, du har väl privat? Eller utnyttjade de henne för att ni är vänner på fejjan? Usch så lågt.

Anonym sa...

Herregud, personaltjejen här bara ryyyyser.

Hur kan man liksom ha misstro mot sina medarbetare som utgångspunkt? Tur att du har slutat där, de låter ju inte riktigt kloka.

Kram

Anonym sa...

Nog för att jag vet att chefer kan ha grymt dålig inställning gentemot sin egen personal men detta tar fan priset!
Skulle mina chefer ha såna krav på mig så skulle de få sparka mig istället... Vill de snoka så får de allt sköta smutsjobbet själva!

Antoinette sa...

Jag vet, det är heeeeelt sjukt. Japp, de utnyttjade henne för att hon och jag är fejjankompisar. Men hon sa det igår, att hon kommmer aldrig att göra det igen, oavsett konsekvenser, för hon kände sig så smutsig efteråt..
Det värsta är att detta är ett företag som säger sig värna om människor, se deras styrkor och möjliggöra för dem att växa. Det är en massa snack om respekt (!) och lika värde... Men det gäller tydligen inte personalen.

Anonym sa...

Fy fan vad jävla ruttet! Det där är inte okej! Synd om henne!

Antoinette sa...

Ja. Det värsta är att jag faktiskt trodde att jag jobbade åt ett riktigt bra företag. Fan vad blåögd man kan vara...

Anna sa...

Nu blev jag helt plötsligt ännu gladare att jag inte har FB. Vilka jäkla idioter! Skönt att du slipper dem snart.

Antoinette sa...

Jag skulle aldrig skriva något där som de kan använda, så blåögd är jag guskelov inte. Men bara grejen..
Ja! Det är skönt!

Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Antoinette sa...

Mne Anna, nu blir jag ju nyfiken!!!