lördag 24 juli 2010

Det där med icke-förhållanden

Jag läser om förhållanden.
Att ha ett icke-förhållande. Man träffas ibland. Man har sex. Ibland gör man saker ihop, men man är inte tillsammans.
For the record: allt jag skriver här utgår från mina egna erfarenheter och tankar. Jag dömer ingen, för jag vet inte vad era anledningar är. Bara så ni vet.

Jag förstörs av såna förhållanden. För mig är det ett bevis på att jag inte duger att vara tillsammans med. Det spelar ingen roll att vi har roligt ihop, har fantastiskt sex, tycker om varann... För jag är inte good enough. För om vi har fantastiskt sex, tycker om varann och har roligt ihop, varför är vi inte ihop då?
Jag fixar det inte. Jag får för mycket känslor, jag vill mer. Och när man inte får det, då är det mest naturliga att gå vidare, eller hur?
Men det gör man inte. Man stannar. Trots att man vet att det är kört. Man intalar sig att det är bra, det är frigjort, modernt, tillsvidare, whatever. Men under tiden sjunker man längre och längre ner i skoskaften. Känslan av att man inte är värd mer.

Jag hade ett sånt icke-förhållande från det att jag var 20 till 22-23 nånting. Från början var det bara sex. Men snart började jag hoppas på mer. Hoppas, men jag sa inget. Då. Och sen var det som att det var försent. Men vi fortsatte. Trots att jag visste att det inte skulle bli mer, trots att jag gjorde saker jag inte är stolt över, så fortsatte vi. Han blev ihop med en annan, men var otrogen med mig. Så fort jag försökte frigöra mig, träffa nån annan, så var det massor av söta ord och jag började hoppas igen. Trots att jag flyttade hundra mil så fortsatte det i ett halvår till. Sen träffade jag en annan, på riktigt. Vi bröt totalt. Senare har vi tagit upp kontakten, jag har berättat hur jag kände det, han har bett om ursäkt och verkligen krupit (då hade han nämligen kommit på att jag var den perfekta kvinnan... Men jag var fri på riktigt nu). Så det är inga hard feelings mellan oss idag.

Och vet ni vad det värsta är? Man kan hamna där även i ett "riktigt" förhållande. Man är ihop, fast man satsar inte riktigt.

Och jag undrar varför. Varför hamnar man där?

När jag är singel ser jag mig som stark. Jag är självständig, kreativ, engagerad. Jag står upp för mig själv. Jag har inga problem med att vara själv.
Men i ett förhållande. Eller ett icke-förhållande då. Särskilt med "fel" person. Jag tappar mig själv och det är nog det värsta.

Inte undra på att jag varit singel så länge nu.. Jag är livrädd för att hamna där igen!

Men egentligen vet jag ju att det kan vara annorlunda. och det är det jag vill ha. Respekt. Det tror jag är kontentan. Det handlar om respekt.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med till fullo! Kunde inte sagt det bättre själv.

Respekt och bekräftelse att man är den personen verkligen vill ha, en trygghet. Det är vad jag oxå vill ha. Kryddat med en rejäl dos passion.

Var är Han?

Antoinette sa...

Ja, passionen är viktig! Passion, trygghet och respekt. Receptet för ett bra förhållande. :)

Du, om jag visste det skulle jag inte sitta här i nattlinne klockan halvtre en lördag... Då skulle jag befinna mig i sängen, utan nattlinne!!! :D

Anonym sa...

Precis detta tycker jag med. Man förminskar sig själv och mår inte bra. Det blir alltid hur man än vrider och vänder på det ojämnlikt. Som du säger handlar det om respekt för sin "partner".

Just det du skriver bearbetar jag för mig själv för jag är en sån som söker just dessa bitar i ett förhållande. Tror singel är bättre än detta svammel. Då är man sig själv, stark och självständig.

Har varit singel förut, mycket länge och det är något helt annat. För strular man är man inte riktigt singel man är halvsingel/halvtillsammans och har man som jag den där spärren att inte vara "otrogen" ja vad blir det av allt då varken hackat eller malet.

Mycket bra formulerat!!

Pettiwoman sa...

Kan bara hålla med dig! Och det tär på en på alla sätt. Känslan av att duga till vissa saker men inte ha flickvänspotensial.

Fyyy faan vad trött jag är på det!

Kram

Amy Glaad sa...

WORD!

Anna sa...

Är det alltid så att det är tjejen som vill mer såna här gånger undrar jag? Det tror jag inte.

Antoinette sa...

BdTd: Det tror jag också. Sen är det ju jättesvårt att se när man är i det. Jag intalade mig själv länge att jag tyckte att det var ett bra arrangemang...
Petti: Jo, just det där att man inte duger. Det tär. Fast man vet att man gör det.
Glaad: Puss!
Anna: Det vet jag inte. Ingen av mina killkompisar har varit i nåt sånt (utom på "andra sidan") men många av mina tjejkompisar. Jag utgår som sagt från egna erfarenheter...

Anonym sa...

Kan hålla med om att det enligt min erfarenhet är tjejer. I teorin känner jag att det är ett bra arrangemang. Men som jag skrev i mitt inlägg så får jag inte ihop det..

Antoinette sa...

I teorin är det skitbra... Men det är rätt mycket som är bra i teorin och som inte funkar i verkligheten..