fredag 11 september 2009

Norénfredag

Jag skulle ha en mysig kväll hos min födelsedagsfirande väninna idag.
Istället hamnar jag i värsta familjedramat. Vi har inte så ofta draman i vår familj, men när vi har det är de rejäla och består mest av missförstånd.
Som nu.
Jag skulle låna bil av pappa. För att fixa logistiken kom han och hämtade upp mig och sedan åkte vi förbi min bror, som skulle få några par jeans. Min bror har varit förkyld, samt att han har samlat på sig enormt mycket att göra, både i skola och på fritid (ehh, går det i familjen, typ?). När han känner sig låg blir han väldigt lättkränkt. Pappa råkade säga nåt om att brorsan borde rensa i almanackan, visst, kanske lite klumpigt, men ändå välment. Brorsan behöver tagga ner, annars kommer det att sluta med en depression för honom också.
Han var dock inte i form att ens höra talas om nåt sånt. Han avbröt pappa, vilket gjorde pappa irriterad och sen var det igång. Skrik, missförstånd, slag i väggar och möbler.
Jag var i och för sig inte inblandad i bråket, men jag hatar hatar hatar när folk bråkar. Det känns i hela kroppen, jag mår illa, blir stel som en pinne, vet inte vart jag ska ta vägen... och jag blir ledsen för att brorsan mår piss och jag vet att han kommer att må ännu sämre efter bråket.
Och pappa var så ledsen när vi gick därifrån, ledsen och arg, förstås.
Och jag grinade. Jag gör ju det. Både om jag själv bråkar och när andra gör det. Det är som en reflex, en jävligt irriterande sådan ibland.

Sen ringde i alla fall brorsan, pappa först och lite senare mig, och bad om ursäkt på nåt sätt. Eller, han sträckte i alla fall ut handen. Han hade fortfarande svårt att se sin egen del i det hela.

Jag kan ju säga att min feststämning var hyfsat låg efter detta. Jag åkte ut till min kompis, men åkte hem ganska snart. Körde såklart fel och fick snurra runt i stan innan jag hittade hem till söder. Jag som hatar att köra i stan. När jag kom hem fanns det såklart ingen parkering, så jag står skitfult i vändplanen. Ska ju ändå åka tidigt imorrn, så jag hoppas att lapplisorna har sovmorgon..

Nu ska jag tröstdricka en kopp te och ta en smörgås. Sen ska jag fan sova.

Inga kommentarer: