fredag 28 oktober 2011

man kan visst välja, har jag hört..

Man kan välja, har jag hört.
Fast ibland glömmer jag bort det. Eller glömmer bort och glömmer bort. Väljer fel, kanske.
Igår, till exempel.
Jag hade varit på bra humör i stort sett hela dagen, trots att jag fortfarande är hängig.
Varit och mysfikat. Repat.
Så kom jag hem och humöret tvärvände. Jag segade ihop totalt. Vet inte om det var backlashen av en trevlig dag, jag funkar så ibland, om det var att jag glömt äta mat under dagen, att M var tråkig och satt vid datorn.. Men jag blev jättegrinig och tyckte plötsligt livet var pest.
Insåg efter ett tag att det inte skulle bli roligare än så, så jag gick och lade mig. Vaknade idag, hostig och harklig. Eller vaknade. Drog mig upp i tid till yogan klockan 12 och det var när jag var på väg därifrån som jag kom på det. Jag kan välja att vara sur och grinig för att den här jävla luftrörskatarren aldrig går över, att jag inte kan träna ordentligt, att jag inte får några roliga mail på dejtingsidan. Eller, så kan jag välja att vara glad över att jag lever, att jag i alla fall kan träna yoga, att jag ska på fest imorrn och att jag är smart och inte desperat nog att svara på vilka töntmail som helst...

Så jag väljer det.
Idag, i alla fall.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag hade inte heller en toppendag igår och inser att man kan välja själv men ibland går det bara inte att se ljusglimtarna hur jag än försöker. Inte när dagarna ser ut som de gjorde igår. Jag har en mycket bättre dag idag trots att jag är en idiot. Skönt det iaf!

Kattis sa...

Heja! Helt i linje med Stephen Coveys 7 habits! Du behöver inte gå kursen / läsa boken, du är redan där. :) Freedom to choose / Change starts from within. Jag ska också försöka bli bättre på det. Bring the weather with me. Man har alltid ett val, man måste inte automatiskt bli på dåligt humör bara för att det är måndag & regn (tillexemepl). Det är inte alltid lätt, men jag ska försöka.

Antoinette sa...

och ibland är det skitsvårt!!!
Det måste man också ta till sig. Men, nånstans finns valet..