onsdag 12 oktober 2011

Dukan och jag

- 2 kilo!
På två dagar. Jag älskar Attackfasen i den här dieten!

Jag tänkte berätta lite om dieten jag precis börjat med. Det är samma som jag gjorde i våras. Dukan, kallas den, efter dietisten Pierre Dukan, som kom på den.
Enkelt förklarat så har dieten fyra faser. Den första, Attackfasen, då man plockar bort alla kolhydrater. Man äter enbart protein och magra mjölkprodukter. Inget fett. Mycket vatten. Denna fas är en kickstart och man får bara stanna här 3-10 dagar. Oftast tappar man många kilo här. Visst är det vätska och grejer, men ändå, så uppmuntrande! Sen kommer Cruisefasen. Då kör man 50/50 rena proteindagar och dagar då man äter protein och grönsaker. Man kan ta varannan dag, eller 5/5, eller lite som man tycker det funkar. Denna fas stannar man i tills man gått ner det man ska. Nästa fas är Konsolideringsfasen, som du ska stanna i 10 dagar för varje tappat kilo. Här lägger man till frukt, bröd, ost, två stärkelserika livsmedel och två festmåltider i veckan. Sist, men inte minst, har vi Stabiliseringsfasen. Här äter du vad du vill (förhoppningsvis har du lärt dig hantera mängder osv), men du har en dag i veckan då du bara äter protein. And that's for life!

Det jag gillar med den här dieten är inte bara att man tappar kilon, det är även att jag slipper räkna och väga! Jag lär mig hur mycket jag behöver äta för att bli mätt. Eftersom jag vet att jag får äta så mycket jag vill (typ!) så behöver jag aldrig vara orolig att min ranson ska ta slut och då kan jag lyssna på kroppen istället. För mig, med gammal ätstörningshistorik, är det skitbra. Jag blir dessutom mättare på protein. En annan fördel, som jag märkte när jag körde detta i våras, är att magen mår så bra. Min laktosintolerans försvann helt och hållet, trots att det blir en hel del magra mjölkprodukter.
Visst finns det nackdelar också. Det är ganska dyrt med protein. Dyrare än pasta och linser och sånt i alla fall. Visst saknar man ett glas vin ibland. Men det gör man ju i alla dieter, typ, och här får man i alla fall se fram emot att äta "som vanligt".
Och så kan man ju fuska lite, nån gång. Bara det inte blir varje helg.

Så nu kör vi. 10 kilo bort till jul, det tycker jag är en lagom målsättning!

Om ni vill läsa mer om Dukan, klicka "här"

5 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Coolt! Kan du inte lägga upp en lista på vad du äter under en dag i denna 'attackperiod' ? :)

Antoinette sa...

Visst kan jag det. Jag är en vanemänniska dock, så jag blir lätt lite tråkig.. :)
exempel på en vanlig dag:

Frukost:
keso blandat med lättyoghurt. Kanel, 2 msk havrekli. 1 ägg. några skivor rökt kalkon.

Lunch:
1/2 grillad kyckling. keso.

Mellanmål:
keso blandat med lättyoghurt
några skivor kalkon

middag:
kött/fisk med sås på lättkesella blandat med lättyoghurt och lite kryddor.

Ibland gör jag en sk galette till frukost istället. Då blandar man 1 ägg med 2 msk havrekli o 2 msk kesella (lite salt är gott att ha i också, tycker jag), sen steker man den som en pannkaka. Kan ätas som tillbehör till vad som helst egentligen. Jag brukar blanda kesella m lite yoghurt, vaniljpulver och lite strösötningsmedel. Blir som vaniljkesella. Skitgott!

Anonym sa...

Spännande, den där dieten ska jag läsa lite mer om.
Tack för tipset!

Åsa sa...

Ska testa i början av november, då först är det "rent" i kalendern utan quiz, middagar, jobbgrejer o fester...!

Tack för tipset på fejjan-mailen, har glömt att tacka :o/

Kram o lycka till!

Åsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.