tisdag 23 augusti 2011

där han dog

Vi var där idag, på olycksplatsen.
Jag ville ju inte först. Ville inte se platsen där min lillebror dog, för det gjorde han ju. Han dog där.

Men vet ni, det var fint.
Hans vänner hade tänt ljus. Lagt dit blommor, gitarrsträngar, salmiakcreme, öl, lappar, hockeytröja och halsduk, sånt som var han. Min lillebror. Jag hade fått sms under dagen att det var fint, att många stod där och pratade om honom, skrattade och grät tillsammans. Precis så var det. Både hans vänner och människor som bara gick förbi, stannade till och greps av eftertanke. Han fortsätter påverka.

Vi träffade mannen som var med honom fram till att ambulansen kom. En andlig man, full av österländsk visdom, som har en yogastudio precis där det hände. Han var tacksam över att ha fått vara där för min bror. Han gav oss sitt kort. "Ring närsomhelst", sa han. "Mitt i natten, närsomhelst!" Och jag tror faktiskt att han menade det. Han såg saker hos oss.

Några fler bitar till pusslet har fallit på plats. Jag är nu ännu mer skeptisk till hur hon som körde bilen inte kunde hinna stanna. Det är en trottoar, för helvete! Man kör över en trottoar för att svänga in på gatan. Hon körde på honom bara nån meter efter trottoarkanten!
Yogamannen visade oss precis vart min bror legat och det var jobbigt. Jag är glad att det regnat så mycket att allt blod sköljts bort, för det var tydligen mycket blod.

Som sagt, jag ville inte åka dit, men jag är glad att jag gjorde det. För det lättade, lite, lite.

4 kommentarer:

Åsa sa...

En liten liten tröst att det var en djup & andlig människa som var med honom i det sista, det känns en smula helande.

Jag är fullt övertygad om att det finns ett liv efter detta, jag tror att din bror ser er sorg och önskar att han kunde säga något. Han kommer att vara med dig.

Många kramar

Tears and Pearls sa...

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men håller med bara Jag. Han komemr att vara med er. En massa kramar!!

Pettiwoman sa...

Älskade älskade vän vilken prövning du får gå igenom.

Det för mina tankar till min egen lillebror och kan känna den hemska känsla du måste tampas med just nu.

En fråga.... hur gammal var din bror?

Massa kramar!

Aurora sa...

tänker på dig