fredag 24 oktober 2014

Dagen idag

Jag har sovit länge. Vaknade väl runt halvtio. Gav mig ut för att springa, men det blev mest powerwalk av det hela. Ca 4 km powerwalk är ju ändå rätt bra. Sedan frunch på terassen. Espresso med varm mjölk, ost, svindyr skinka, frukt o minicroissanter, det funkade.
Strosade runt på fredagsmarknaden och okynnesköpte tre sjalar för 6 euro, samt en strandväska som redan gått sönder. Skitsamma, jag ska bara ha den här. Marknaden var inte riktigt lika stor som i somras, men täckte rätt många kvarter ändå.
Efter okynnesshoppandet tyckte jag att jag var värd en glass, så jag gick ned till strandpromenaden för att hitta en öppen glassbar. Det var fan lättare sagt än gjort. Alltså, det är 25 grader och sol, det går att sälja glass till oss sommartörstiga turister. Till slut hittade jag iaf ett öppet ställe och fick min glass.
Eftermiddagen har tillbringats på stranden, komplett med parasoll och bok. Jag unnade mig faktiskt en hyressolstol och gör det nog imorrn också. Min rygg pallar inte riktigt att ligga direkt på stranden just nu och jag är för snål för att köpa en solstol på nån av strandshopparna.

Och nu. Jag har gett mig själv en utmaning. Trots att jag sätter en ära i att kunna göra saker själv, att inte vara beroende av nån annan, så är att äta middag själv ute en av de saker jag fortfarande har  svårt för. Fika går bra, lunch likaså, men middag.. Så nu är det dags. Jag gör det lite lätt för mig så här första gången och tar en av de närmsta restaurangerna. Dessutom är jag liiite, liite smådragen från rosevinet jag sippat på här hemma efter beachen, så det går nog bra. Men lite läskigt är det!

Övriga iakttagelser:
Topless är hot här i semesterparadiset. Helst om du är över 65.
Det är helt rätt att ta med sin lilla pälsbeklädda råtta (aka chihuahua, mops, terrier, etc) och låta den springa runt och torrjucka på diverse andra turister.
Det är väldigt mycket lugnare nu än i somras, vilket är ok, men det suger att så många glasställen stängt!

Inga kommentarer: