torsdag 6 augusti 2009

Vet inte riktigt hur jag ska förklara..

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ångesten.

Det är en känsla som smyger sig på. Att inte betyda något för någon. En känsla av att inte vara tillräcklig.
Tillräckligt rolig, tillräckligt intressant, tillräckligt snäll, tillräckligt bra på jobbet, tillräckligt bra vän, tillräckligt bra människa. Tillräckligt perfekt.

Nu såg jag just att ordet "äckligt" finns i "tillräckligt"...

Så får jag dåligt samvete. Vem är jag att må dåligt, liksom. Jag som har en bra familj, ett bra liv. Haft en helt ok uppväxt, låt vara med lite skilsmässor och galna styvmödrar, men ändå. Tänk på alla andra, de som har anledning att må dåligt. Och så går jag här, liksom..

Och så får jag ångest över det.

Lite bättre känns det nu när jag vet att det är genetiskt. Svaga nerver, sa man väl förr i tiden. Nu finns det massa fina förkortningar. Att det faktiskt är något som är utanför min kontroll, det känns... bra, på något konstigt sätt. Att det liksom inte är mitt fel.

Men det hjälper inte när det är som värst.

9 kommentarer:

Maria sa...

näeh vad tråkigt. hör av dig om du vill ha promenadsällskap eller ta ett glas rosé på min balkong (bolaget stänger dock 19!) eller ta ett glas på någon av våra trevliga krogar här. kram

Anna sa...

Jag vet precis hur den där ångestkänslan känns och det är så hemskt att vara där. Jag önskar att ingen behövde det. Hoppas det ljusnar snart. Stor kram

Antoinette sa...

Tack hörni!
Jag mår bättre nu, var tvungen att rida ut stormen själv idag. Men ändå stort tack för erbjudande om sällskap och rosé!
Har varit ute och gått, ätit middag och nu känns det bättre.
Är glad över att jag inte gick till ica och köpte glass... :)
Kramar!

Maria sa...

om du ändrar dig så finns min balkong kvar och jag också, kom hit på ett glas vettja!

Antoinette sa...

Tar jättegärna en raincheck på balkong och vin, kanske nästa vecka? :)

Maria sa...

ok det är lugnt, jag är kvar här! (men om du ändrar dig så ska du veta att jag är inte alls piffad och skulle tycka att det vore trevligt om du ändrar dig)

Maria sa...

Jag har glasögonen på till och med och vin i kylen! :D

Maria sa...

Förlåt förresten, nu är jag för på. Inte meningen faktiskt.

Antoinette sa...

Ingen fara! :)