tisdag 14 juli 2009

Semester på landet

Nu sitter jag i köket hemma hos mamma.
Inte i stan då. Uppe i byn.
Vi är ju just nu ca 7 mil från civilisationen, mitt ute på landet.
Jag har redan hunnit få 3 myggbett, men solen skiner fortfarande.

Vi har ätit gott och nu sitter jag och suger på ett glas rödvin. Och smygbloggar från mammas dator.
Katterna har jag inte sett röken av än, de är väl i lagårn och fångar råttor eller nåt. Sådär som riktiga lantkatter gör, jobbar för sitt uppehälle.

Vi drack lite skumpa när jag kom, eftersom idag är dagen då vi flyttade till norr för exakt 30 år sen. Mamma är den enda i familjen som är kvar häruppe.

Det är skönt att tycka att det är skönt att komma upp. Länge var det bara ångestladdat. Jag fick lappsjuka efter en dag. När jag gick på stan ville jag hela tiden vända mig om, för att inte nån jag kände innan skulle dyka upp bakom ryggen på mig och överraska mig. Satt alltid med ryggen mot väggen... Nejdå, men jag ville ju verkligen flytta och det satte väl sina spår.
Nu, 13 år senare, kan jag komma upp och bara känna hur skönt det är att vara här och hur skönt det är att jag inte bor här längre...
Och nu tycker jag bättre om att vara ute på landet än i stan. Semester, på riktigt.

6 kommentarer:

A sa...

Drick lite skumpa för mig också.

Eller den kanske är slut nu förresten..

Anna sa...

Jag kan också känna ett sug efter att tillbringa lite tid på landet. Jag önskar att vi hade en stuga man kunde fara till och bara vara i bland och bara släppa alla måsten. Hoppas du får en skön tid där uppe nu!

Antoinette sa...

Kanelen: Skål! Fast i rödvin nu..
Anna: Tack, det tror jag nog jag får. Det är skönt att åka bort!

Kattis sa...

Guuu' vad skönt det låter att komma bort lite & få vara på landet. Jag vill också ha semester...! Snart, snart, snart är det min tur! :)

Anonym sa...

Vad skönt med lugn och ro, men jag förstår dig.. man uppskattar det mer när det är självvalt och inte påtvingat... ha så mysigt, såg bilderna på fejjan!

Antoinette sa...

Snart Katie! :)

Visst är det så Smurfan. Just nu är det bara skönt. :)