söndag 5 februari 2012

söndag utan blues

Söndag kväll, men ingen direkt blues.
Jag har repat hela dagen, det kan bero på det. När man måste gå upp 6.30 en söndag så blir man liksom för trött för att få söndagsångest. Ska bara ta ett bad och sen gå och lägga mig med en bok.

Jag fick låna en bok av M sist jag var där.  Den orkar jag inte läsa ikväll dock. Hemligheten, heter den, och handlar om relationsstörningar och framförallt nåt som kallas för anknytningsteorin. Att det kan vara anledningen till att man är toksingel och uppför sig som om man är i 20-årsåldern fast man närmar sig 40.Varför man aldrig träffar "rätt". Eller rent allmänt varför man har svårt att ha sunda kärleksrelationer. Det som jag och mina kompisar brukar kalla för Peter Pan-syndromet. Det fanns flera personlighetstyper i boken, jag bläddrade i den lite snabbt, och en var så där läskigt på pricken. Kanske skriver lite mer om det sen när jag läst mer.

9 kommentarer:

Saga sa...

Den stackars boken har jag predikat om i flera år. Som singel. (fail?)

Åsa sa...

Jag tror mer på att vi 70-talister är en förlorad generation som blev inpräntade av våra föräldrar att vi skulle skaffa oss en karriär innan stabil relation & familj - o så tappade vi bort hela den svängen på vägen. Se på oss, så många som lever ensammma medans 80-talisterna varvat oss flera gånger med både familj & radhus. Sjukt.

Anonym sa...

Nja.. Jag är 80-talist och är grymt singel... Fick också rådet av min kurator att köpa den boken... Kanske man skulle göra då.

Antoinette sa...

Det gäller ju att läsa, men framförallt att förändra.. Den innehåller en del redskap, som jag känner igen från KBT'n. Som sagt, jag återkommer när jag läst den mer noggrant..

Egentligen är jag lite förvånad över att jag inte redan hört om den.

BJ; jag tror det är en del av sanningen. Dock tror jag att vissa av oss är mer störda än så.. :S

Antoinette sa...

OBS! Jag menar mig själv! För att undvika missförstånd.. ;)

Tears and Pearls sa...

har aldrig kommit till slutet av den boken...... :S

Maria sa...

Håller på och läser den nu! Har definitivt anknytningsproblem..

Antoinette sa...

det är lite läskigt när man läser och bara: jaha, men det där är ju jag.. :S

Anonym sa...

Har läst den men jag vet inte om jag köper det han skriver, dock funkar det nog för andra, han hade ett språk som inte tilltalar mig på nåt vis..lite som Män är från Mars och kvinnor från Venus...kanske får jag ge den en chans till sen.