tisdag 27 september 2011

En dag på stan med mamma

Nackdelen med att ha en inneboende är att det är begränsad bloggtid. Fast jag är ju hemma på dagarna denna vecka också, så hittills är det väl rätt ok.
Idag har jag träffat mamma på stan. Vi gick upp till minnesplatsen och tittade på stenen som min brors vänner lagt dit. Jag hade inte varit där sen de la dit den, så det var fint. Det var skönt att hänga med mamma också. Ha tid att verkligen prata. Jag tycker hon verkar hyfsat samlad ändå. Vetskapen om att hon har de här samtalen framför sig och att hon ska få möjlighet att reda ut en massa knutar hjälper nog också.
Imorgon ska vi ses allihopa enligt rysk sed. Man träffas 40 dagar efter ett dödsfall, för då menar man på att själen har landat. Man äter, pratar och umgås. Och dricker Vodka. I alla fall om man är i Ryssland. Jag är inte helt säker på hur mycket vodka det blir imorgon.

Jag sov dåligt inatt, men är inte så speedad ändå, vilket är skönt. Nu ska jag göra musli.

4 kommentarer:

Anna sa...

Varför enligt rysk sed? Har du rötter där?

Antoinette sa...

Inte jag, men pappas fru.
Och det blir så tydligt nu att familj är familj, oavsett blodsband..
Så är det en fin tanke, tycker jag. Att själen landar. Jag tycker om det.

Tears and Pearls sa...

Låter fint, att själen landar.... Kram!

Antoinette sa...

ja, jag tycker det.. kram!