söndag 8 mars 2015

Åttonde mars

Det är söndag. Internationella kvinnodagen. Årets hittills varmaste dag och min brors födelsedag.
Klockan är ett och jag sitter i pyjamas på balkongen med en kopp kaffe. Lyckas jag inte ta mig ut i solen ska jag i alla fall sitta på balkongen, tänkte jag. Det är rätt skönt, men lite blåsigt.
Idag skulle jag kanske ha demonstrerat. Jag tycker ju sånt är viktigt, men samtidigt har jag fortfarande lite av passiviteten kvar i mig, glatt påhejad av (ännu en) förkylning. Jag har nu hostat sönder mina stämband. Nästa söndag är det gig. Nu blir det ingefärsöverdos i några dagar.

Jag har egentligen massor att göra idag. Förutom att demonstrera, menar jag. Fönstrena här i huset ska bytas ut, så allt i och runt dem måste bort, bland annat hyllorna i köket. Det är iofs inte så dumt, eftersom översta hyllan lite håller på att släppa från väggen. Fel plugg, förmodligen. Jag måste bli bättre på att kolla upp sånt där, inte bara ta det jag har i lådan. Samma med gardinstången i vardagsrummet, för att inte tala om hur länge jag skjutit upp att byta gardin i köket. Det blir nog bra det här. Det jobbigaste är att jag inte har nånstans att ställa alla grejer tills det är klart, men det löser sig.

Förutom min allmänna passivitet, beror den sena timmen på att jag sovit uselt. Det, i sin tur, beror på att jag haft två "äta vad jag vill"-dagar. Tydligen har jag velat äta massa saker som gör min mage till en ballong. Typ choklad. Marabou Salta Mandlar. Så sjukt god choklad. Jag försökte även äta nya Premium Saltlakrits, men den var, hör och häpna, inte god. Hur man nu kan misslyckas med choklad och lakrits. Jag tog en bit och slängde sen paketet.

Nej, jag vill ur min passivitet nu. Nog för att det är skönt att bara slappa, men det finns så mycket annat som är soft, men ändå energigivande. Plantera om blommor, tex. Det ska jag göra nästa lördag!
Nu ska jag sitta här en liten stund till, sen är det det dags att börja skruva lite. Och sen ikväll, middag.  Med en plats tom.

Det går aldrig över.

Inga kommentarer: