onsdag 18 juli 2012

home sweet home

Jo, jag är hemma igen.
Det var en fin resa. Lite jobbig ibland, men jag intalar mig att det är okej att det inte var tjo och tjim hela tiden. Att hälsa på kusinerna var ett genidrag. Tills nästa resa vi gör, jag och mamma, ska jag se till att planera dagarna nästan i detalj. Det är när det blir dötid som det blir jobbigt, märker jag. Det där; "vad vill du göra?" "Jag vet inte, det spelar ingen roll, vad vill du göra?", det är det som får mig att vilja krypa ur skinnet.
Och det går ju faktiskt att göra något åt.

Annars mår jag bra. Jag är ledig mer än jag jobbar (och jobbet är faktiskt mest kul) och har rensat en massa hemma. Tvättar fönster. Oj, vad man ser bra ut nu. Mer rensning står på schemat. Sen har jag fortfarande ont i axeln och jag känner mig tjock och oattraktiv, vilket resulterar i ett sämre socialt liv och definitivt jävligt dålig dejting. Typ obefintlig.
Idag tog jag dock tag i saken och gick med i Viktväktarna. Det enda som bevisligen funkar för mig, för det är enda sättet jag gått ner ordentligt. Det där med att hålla koll, att gå på möten och väga sig. Träffa andra i samma situation. Det funkar för mig, så nu gör jag det. Dessutom gillar jag att det fortfarande handlar om att göra av med mer än man stoppar i. Grundläggande liksom, inte massa tjafs med smör på ostskivor och skit. Ät allt, men lagom, och rör på dig. Så enkelt och så svårt. Men nu ska det bli av.

Nu regnar det och solen skiner. Så underbart ologiskt!

Jag har hunnit med att springa på Ikea också. Det ska ju shoppas lite för arvet, som lilla farmor delar ut nu i sommar. Hälften ska direkt in på fondsparkontot, men ny säng, ny soffa och en garderob ska jag unna mig. Idag lade jag ut annonser. Gamla sängen säljer jag för en femhundring, soffan skänker jag mot hämtning. Inom två timmar hade jag två svar på varje annons, så det blir kanske till att sova på madrass några dagar. Nåja, hellre det än att bo med dubbla möbler. Gillar inte att slänga hela saker heller, så det här blir win-win.
I vilket fall är soffor provsuttna, sängar provlegna och garderob uttittad. Nu är det bara att vänta tills pengarna kommer in.

Så ser läget ut just nu. More or less.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att det gick så bra att resa med modern. Och nej, det kan inte vara tjo och stim hela tiden, och hade det varit det hade man säkert inte kunnat uppskatta det ändå.

Låter som du har haft fina dagar!

Antoinette sa...

i det stora hela har jag verkligen det. Det var bra att gå in i det med en annan vinkel än annars. Se en lösning hellre än ett problem, liksom.

Anonym sa...

Jag gillar att kunna ta det lugnt även när jag är borta, det behöver inte hända saker hela tiden.

Håller med om viktväktarna jag gick ner ca 15 kg med dom. Annars är det bara träning som gäller för att gå ner, som sagt kalorier in och ut...tycker om att äta så jag får helt enkelt träna mycket mer.

Anonym sa...

Sund inställning du har med att gå ner i vikt! Ät allt med måtta och motion!! Det är a och o!!